Hur lasttränar jag?

   Publicerat 2013-03-30 Kl 07:00:00 i kategori Tips
Jag fick en kommentar med en fråga om varför jag lasttränar och hur jag gör det. Tänkte svara på detta i ett inlägg.
 
Jag lasttränar med mamma just nu och har gjort det i två veckor ungefär. Det är främst för att mamma ska bli säkrare i lastningen och inte vara lika osäker. Athena har inte lastas på hela vintern och därför lastar vi henne så vi ska vara helt säkra på lördag när vi ska åka iväg med henne väldigt tidigt. Då vill vi inte stå på gårdsplan kl halv sju och så går hon inte på på transporten lixom. Även pappa är med ibland för att bli mer säker. 
Vi lastar henne också för att hon ska få in vanan lite nu när tävlingarna sätter igång och vi kommer åka ut med henne.
 
& hur gör vi när vi lastar nu då? Vi använde oss av "Tobbe Larsson's teknik" med pekpinnen men det fungerade inte speciellt bra. Vi använder oss istället av en NH-teknik som jag ska försöka förklara.
Personen som ska lasta hästen har ett grimskaft runt. Det står en person på höger sida av lämmen och en annan på vänster sida. Den på vänster sida (funkar bäst för oss) har ett vikt grimskaftsom den snurrar bakom hästen rumpa försiktigt samtidigt som du går på transporten. Så fort hästen tar ett kliv framåt slutar den med grimskaftet snurra. Detta gör du tills hästen går på. Ibland kanske hästen försöker slänga sig ut då vevar personen med grimskaftet igen så brukar iaf Athena stanna där inne.
 
Detta sättet fungerar väldigt bra för oss med Athena. Vi har tränat på detta och nu springer hon nästan på transporten. Självklart sker detta på ett säkert och bra sätt.
 
Det jag tycker du ska tänka på när du ska lasta är att vara väldigt lugn och inte bli irriterad. Ditt tålamod sätts verkligen på prov. Slå även upp mellanväggen för att hästen kan gå in och får bredare utrymme till en början iallafall.
 
Det var allt jag hade att säga och jag hoppas du har fått något tips eller liknande. :)
Publicerat 2013-03-30 Kl 13:48:18

Ska testa det någon gång, tack för tipset!
När jag lastar min häst så går jag så långt tills hon stannar. Sedan backar jag henne ett steg och sedan fram 2 steg eller nå och sen backa igen osv. Det brukar funka för mig, men det kan ta tid ibland. ;)

My
Publicerat 2013-04-11 Kl 21:22:37

Hej Hallå, hittade hit av en slump... Väldigt trevlig blogg och super fin header!
Nyfiken och vill följa nedräkning för föl 2013? Första är beräknad om 22 dygn redan och andra ska ha den 21/Maj...
Kram My




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: